R E K L A M A
P O R E K L A M I E

Wieluń - forum,adresy, informacje, reklama, kluby, restauracje, komunikacja, pkp, pks, ogłoszenia, praca,mapa, firmy, radio




Wieluń - forum, informacje, ogłoszenia Strona Główna Wieluń - forum, informacje, ogłoszenia


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat :: Następny temat
Masz diesla? Możliwe, że jeździsz francuzem!
Autor Wiadomość
Mateusz 
WIELUNIAK
I'Amsterdam



Pomógł: 10 razy
Wiek: 34
Dołączył: 18 Paź 2006
Posty: 3314
Piwa: 9/3
Skąd: Wieluń
Wysłany: 2013-10-25, 13:04   Masz diesla? Możliwe, że jeździsz francuzem!

Cytat:
Dziś mamy wpis gościnny z powodu tego, że wczoraj się wyprztykałem z pomysłów, utknąłem w zalewie komentarzy i nie chciało mi się robić miksu – autorem jest Rafał Muszczynko za co autorowi serdecznie dziękuję.

Wiele osób nienawidzi francuskich aut. Bo nie są to wageny dla volksów, bo „nigdy nic na F”, a także dlatego, że francuzy to „się psują jeszcze w katalogach fabrycznych”. Więc kupują niezawodne: Mazdy, Volvo, Suzuki, Nissany i inne – oczywiście z nowoczesnym dieslem, bo taka teraz moda. Żyją szczęśliwi, póki nie zajrzą pod maskę. Gdy zajrzą, często okazuje się, że ich auto pędzi silnik PSA, a jego historia sięgać może nawet lat 80-tych.

Cofnijmy się więc do tych lat 80-tych. Koncern PSA produkował wtedy dwie rodziny silników diesla. Pierwsza z nich to małe TUD-y (http://en.wikipedia.org/wiki/PSA_TU_engine) – TUD3 i TUD5, o pojemności odpowiednio 1360 i 1527 ccm. Oba różnią się tylko średnicą cylindrów. Te silniki można spotkać np w Nissanie Micrze K11, Roverze Metro, czy Suzuki Maruti. Plus oczywiście w Citroenach i Peugeotach (np AX i 106).

Druga rodzina silników jest ciekawsza, bo jej historia trwa do dziś – to silniki XUD (http://en.wikipedia.org/wiki/PSA_XUD_engine). Rodzina ta składała się z silników XUD7, XUD9 i XUD11, o odpowiednio 1,7 (właściwie 1,8 – dokładnie 1769 ccm), 1,9 i 2,1 litra pojemności skokowej. Silniki poszczególnych pojemności różnią się średnicą cylindrów – skok był zawsze ten sam. Były to silniki zaprojektowane w latach 80-tych – stosunkowo nowoczesne, a po wprowadzeniu do produkcji wychwalane najpierw za niską masę (gotowy silnik XUD9 ważył 157 kg, 15% mniej niż poprzednik serii XU), potem za wysoką kulturę pracy, a jeszcze później także za żywotność („Panie, miałem taki, buda przegniła, a silnik dalej jechał”). Silniki te robiono w wersji wolnossącej, doładowanej, z intercoolerem i bez, w wersji 8V i 12V, a w późniejszym czasie także z katalizatorami.

Silniki XUD w różnych wersjach wkładano dosłownie do wszystkiego co pasowało rozmiarem i miało koła, może z wyjątkiem kosiarek spalinowych i aut koncernu VAG. Zwykle wkładano silnik poprzecznie, pochylając go o 30 stopni, ale zdarzało się tez umieszczenie wzdłużne. Na XUDach jeździły m.in.: Auverland A3, Citroëny (BX, Visa, C15, ZX, Xsara, Berlingo, Xantia, XM, Evasion/C8/Synergie), Peugeoty (205, 305, 306, 309, 405, 406, 605, 806/807, Expert, Partner), Fiat (Ulysse, Scudo 1 gen.), Lancia Zeta/Phedra, FSO Polonez, Honda Concerto/Rover 200, Lada Niva, LDV 200, Suzuki (Baleno, Samurai, Vitara), Talbot Horizon, Toyota Corolla (pre-2001), Rover 200 i 400. Jako ciekawostkę podam, że Polonez Caro z silnikiem XUD9A palił katalogowo: 6,9 ON w mieście (wg ECE), 7,5 przy 120 km/h, 5,1 przy 90 km/h i 4,2 przy 70 km/h. A ponieważ były to czasy, gdy nie majstrowano tak bardzo przy testach, wartości te są jak najbardziej do osiągnięcia.

Świat szedł jednak do przodu, Unia wymyślała kolejne normy Euro, a konkurencja deptała po piętach. Trzeba było zrobić coś „nowego”. Silnik XUD9 stał się podstawą do budowy silnika DW8 (1868 cc) i DW10 – ten sam skok tłoka w obu silnikach i serii XUD, różnica znowu jest w średnicy cylindrów. DW8 trafił tylko do 206, 306, Partnera i Berlingo – ponieważ nie miał common-rail ani doładowania, zakończył żywota w 2007 roku, z wejściem w życie normy Euro IV. DW10 o pojemności 1997 ccm miał więcej szczęścia – dostał wtrysk bezpośredni (HDI), turbinę i spełniał Euro IV – wpakowano go więc do kilku pojazdów PSA (m.in. 306, 406, Xsara i Xantia), Suzuki Vitara, Grand Vitara i sporej gamy dostawczaków. Jeżeli ktoś posiada auto koncernu Fiata z silnikiem 2,0 JTD (http://en.wikipedia.org/wiki/JTD_engine) – np Fiat Scudo, Ducato – to też siedzi w nim właśnie francuski silnik PSA DW10.

Ale to nie jest koniec. Bowiem silnik DW10 nie okazał się ślepym zaułkiem motoryzacji. Ewoluował w DW10B i DW10C stając się elementem współpracy koncernu PSA z Fordem. Mówi Wam coś hasło „Duratorq TDCi” lub literki DLD? „Fordowski” silnik o pojemności 2,0 litra (http://en.wikipedia.org/wiki/PSA_HDi_engine) to właśnie nic innego jak DW10B i DW10C made by PSA. Wkładano go do: Fordów (Focusa, Mondeo, Galaxy, C-Max, S-Max), Volvo (C30, S40, V50), Citroënów (C5, C6) i Peugeota 407. Silnik spełnia Euro V i wciąż jest produkowany, więc lista zastosowań pewnie nie jest pełna.

Seria diesli DW składała się z jeszcze jednego motoru – 2,2 litra DW12 (http://en.wikipedia.org/wiki/PSA_EW/DW_engine#DW12) też trafiło do Forda (nie mylić go z fordowskim ZSD-422 o tej samej pojemności) i jako wspólna już jednostka był wkładany do: Mondeo, Galaxy, S-Maxa, Land Rovera Freelandera, Range Rovera Evouqe, Cytryn (C5, C6, C8 i C-Crosser), Fiata Ulysse i Peugeotów (407, 607, 807, 4007). Silnik ten też nadal się montuje.

Na silnikach DW10 i DW12 rodzina silników HDI (http://en.wikipedia.org/wiki/PSA_HDi_engine) jednak się nie kończy. Obejmuje ona bowiem jeszcze kilka ciekawych jednostek, nie związanych z silnikami z lat 80-tych, ale też zaprojektowanych przez PSA. Na przykład silniki DV4 (w fordowskiej nomenklaturze DLD-414, u Mazdy Y4 i 1.4 CiTD) i DV6 (DLD-416, Y6 i 1.6 MZ-CD) to jednostki o pojemności odpowiednio 1,4 i 1,6 litra. Mniejszy (http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_DLD_engine#DLD-414) montowany jest w: Citroënach (C1, C2, C3), Peugeotach (107, 1007, 206), Fordach (Bantam, Fiesta, Fusion), Mazdach 2/Demio, Suzuki Lianie czy Toyocie Aygo. Większy (http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_DLD_engine#DLD-416) silnik znajdziemy natomiast pod maską Citroenów (C3, C3 Picasso, C4 Picasso, Berlingo, DS3, DS4, C4, C5, Xsara Picasso), Fordów (Fusion, Fiesta, Focus, Focus C-Max), Peugeotów (206, 207, 307, 308, 407, 508), Mazd (2 i 3), Volvo (C30, S40, V50, S60/V60, V70, S80), Suzuki SX4 i Mini Coopera.

Także jeżeli chcecie pojechać swoim firmowym Mondeo 2,2 z kratką na zlot miłośników aut Citroena, macie ku temu podstawy. Jak chcecie strollować kumpla w Toyocie, Mazdzie, Land Roverze, Suzuki, Volvo, czy Mini, że tak naprawdę jeździ pojazdem dalece bardziej francuskim niż by chciał, też możecie to zrobić. No chyba, że kumpel akurat posiada wersję benzynową auta – ale spokojnie, benzynowe powiązania koncernu PSA są niemniej ciekawe niż te wysokoprężne. Jak ktoś wątpi, niech poczyta sobie o rodzinie silników Prince (http://en.wikipedia.org/wiki/Prince_engine) robionej wspólnie przez PSA wspólnie z… BMW.

Ze swojej strony chciałbym jeszcze dodać, że w ostatnim czasie Polaki-pożeracze Allium cepa zwiedzieli się, że jest taki silnik jak 1.6 HDi 90 KM, jak to mówi rasowy „bezdwumasa pedeefa i tej sztangi”, czyli z turbosprężarką bez zmiennej geometrii łopatek. I nagle wszyscy go pożądają. Sprowadzasz 307-kę? Bierz tylko 1.6 HDi 90 KM, bo tylko o nią pytają na forum tego modelu. Podobnie jest z Focusem i innymi pojazdami, w których ten silnik wystąpił (np. Ford Fusion, Citroen C4, Berlingo, Partner itp.). Obstawiam że 1.6 HDi 90 KM zastąpi lub zyska podobną popularność co 1.9 TDI 90 KM – rasowi za parę lat będą dorzynali te fury na wioskach aż będzie furczało. Że nie wspomnę o super-uproszczonej wersji 75-konnej do aut dostawczych. To naprawdę nic nie pali i jeździ 300 tys. km bez dotykania. A podobno diesle z common rail to chłam…


http://www.zlomnik.pl/ind...zisz-francuzem/


Kto z was jeszcze jeździ "francuzem" i tego nie wie?
_________________
Żelazna Logika https://www.facebook.com/zelaznalogika.net
Postaw piwo autorowi tego posta
 
   
Ferbik 
Administrator



Pomógł: 143 razy
Wiek: 44
Dołączył: 12 Lip 2005
Posty: 15820
Piwa: 107/205
Skąd: Wieluń
Wysłany: 2013-10-25, 13:54   

Ja mam clio, ale to raczej nie jest francuz.
_________________
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
   
Gregg Sparrow
[Usunięty]

Wysłany: 2013-10-25, 14:11   

Ja mam Megankę i to pewnie też nie jest fracuz. Co Ferbik jak myślisz? Bo ja się nie znam.
A może to jednak francuz??? TOŻ TO DRAMAT!!! :552:
 
   
MAR-COM 
Wieluniaczek


Pomógł: 29 razy
Wiek: 47
Dołączył: 24 Lip 2005
Posty: 1556
Piwa: 7/1
Skąd: EPJ
Wysłany: 2013-10-25, 14:44   

ja mam Clio 1.5 dci ,to chyba nie jest francuz
_________________
"Miałem zamiar zmienić koszulkę, ale zamiast tego zmieniłem zamiar" (Kubuś Puchatek)

www.destylarka.com
Urządzenia do produkcji wody destylowanej.
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
   
Vertus 
Przejeżdżał przez Wieluń
DJ VERTUS



Pomógł: 1 raz
Wiek: 44
Dołączył: 10 Gru 2006
Posty: 53
Otrzymał 2 piw(a)
Skąd: Wieluń
Wysłany: 2013-10-26, 00:09   

Wklejiłeś to jako ciekawostę czy uważasz, że Ford to CTR
_________________
Set me free
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
   
Gość 556677 
Dojeżdża PKSem



Dołączył: 22 Sty 2009
Posty: 118
Piwa: 6/5
Skąd: prawie wieluniak
Wysłany: 2013-10-27, 05:09   

Dla mnie to nic odkrywczego.
I nie dotyczy to tylko francuskiego PSA. Temat rzeka.
Tym bardziej kuriozalna i śmieszna wydaje się ostatnia kampania reklamowa Orlenu z olejami niby dedykowanymi pod konkretne marki.
Coś w stylu "mój samochód to Japończyk i potrzebuje oleju do japońskiego silnika"
Przykładowo: Platinum Max Expert XJ (Toyota, Nissan, Suzuki, Mazda, Mitsubishi)
Tak, Tak :D ........
powiedziała właścicielka Mitsubishi z 2.0TDI od VW, Nissana z 1.5dCi czy 1.9dCi od Renault, Mazdy z 1.6Diesel od PSA/Forda, Suzuki z Dieslem od Fiata
Postaw piwo autorowi tego posta
 
   
Skorupa 
Dojeżdża PKSem



Pomógł: 2 razy
Wiek: 38
Dołączył: 09 Gru 2011
Posty: 190
Piwa: 21/54
Skąd: Wieluń
Wysłany: 2013-10-27, 06:01   

Gość 556677, bo one są niby dedykowane.
_________________
Gość, uśmiechnij się :585:
Postaw piwo autorowi tego posta
 
   
FXX 
Dojeżdża PKSem


Dołączył: 25 Maj 2009
Posty: 116
Piwa: 8/2
Skąd: Wieluń
Wysłany: 2013-10-27, 14:01   

Nic nowego, tyle, że w przypadku części marek tylko mniejsze silniki były przejmowane z koncernu PSA, a większe to własne konstrukcje - patrz Volvo i silniki 2.4 D5.
Poza tym do tej pory niektórzy nie wierzą, że ich 1,9CDTi, 1,3CDTi czy 1,9TTiD to nic innego jak fiatowskie JTD ;) Ba, nigdy nie zapomnę przerażenia właściciela Vectry C, gdy się dowiedział, że to włoski silnik :D
Postaw piwo autorowi tego posta
 
 
   
Mateusz 
WIELUNIAK
I'Amsterdam



Pomógł: 10 razy
Wiek: 34
Dołączył: 18 Paź 2006
Posty: 3314
Piwa: 9/3
Skąd: Wieluń
Wysłany: 2013-10-28, 11:37   

Vertus napisał/a:
Wklejiłeś to jako ciekawostę czy uważasz, że Ford to CTR


Jako ciekawostkę.

W rodzinie wkrótce pojawi się Citroen C4 i zainteresowałem się trochę tematem, wcześniej uważałem że Citroen czy Opel to auta które rozlatują się i psują same. Ale co do silników dieslowskich w Citroenie to widocznie muszą być jakościowo bardzo dobre skoro montują je w Mazdach czy Volvo(oczywiście osprzęt jest inny, ale konstrukcja jest PSA)
_________________
Żelazna Logika https://www.facebook.com/zelaznalogika.net
Postaw piwo autorowi tego posta
 
   
Mateusz 
WIELUNIAK
I'Amsterdam



Pomógł: 10 razy
Wiek: 34
Dołączył: 18 Paź 2006
Posty: 3314
Piwa: 9/3
Skąd: Wieluń
Wysłany: 2013-10-28, 11:46   

Gość 556677 napisał/a:
Dla mnie to nic odkrywczego.
I nie dotyczy to tylko francuskiego PSA. Temat rzeka.
Tym bardziej kuriozalna i śmieszna wydaje się ostatnia kampania reklamowa Orlenu z olejami niby dedykowanymi pod konkretne marki.
Coś w stylu "mój samochód to Japończyk i potrzebuje oleju do japońskiego silnika"
Przykładowo: Platinum Max Expert XJ (Toyota, Nissan, Suzuki, Mazda, Mitsubishi)
Tak, Tak :D ........
powiedziała właścicielka Mitsubishi z 2.0TDI od VW, Nissana z 1.5dCi czy 1.9dCi od Renault, Mazdy z 1.6Diesel od PSA/Forda, Suzuki z Dieslem od Fiata



Orlen to porażka, taka reklama by się nie przyjęła w Niemczech bo tam zakup auta inne niż niemieckie to błąd źle postrzegany przez sąsiadów czy współpracowników, to samo we Francji ;)

Nie wiem jak można było tak głupią reklamę wypuścić.
_________________
Żelazna Logika https://www.facebook.com/zelaznalogika.net
Postaw piwo autorowi tego posta
 
   
Nazhir 
Przejeżdżał przez Wieluń


Wiek: 79
Dołączył: 03 Sty 2013
Posty: 68
Piwa: 4/1
Skąd: Wieluń
Wysłany: 2013-10-29, 11:13   

dorzucę, że w samochodach BMW instaluje się silniki benzynowe skonstruowane przez Peugeota, w Mercedasach dCi od Renault, a Mercedes Citan to nic innego jak Renault Kangoo z przyklejoną gwiazdą :D
Indolencja Polaków w zakresie motoryzacji jest wielka... ale cóż, takie życie :wink:
Postaw piwo autorowi tego posta
 
   
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template Acid v 0.4 modified by Nasedo.


Wieluń Forum dyskusyjne
Kontakt z Administracją Forum | Kontakt z właścicielem domeny
Stomatolog Wieluń Sprawdzenie przebiegu BMW | Iris Trade Łódź Montaż instalacji gazowych | Skracanie linków | Klinika BMW | Notariusz Włochy BMW SPRAWDZENIE PRZEBIEGU,HISTORIA SERWISOWA BMW