Wieluń - forum, informacje, ogłoszenia

Motoryzacja - Stan szyb a bezpieczeństwo

MAR-COM - 2005-08-15, 14:41
Temat postu: Stan szyb a bezpieczeństwo
Cząsteczki unoszące się w powietrzu poddają przednią szybę ogromnym naprężeniom. Rozległe zużycie mechaniczne i tarcie wycieraczek tworzą zarysowania i wyrwy, które nieprawidłowo załamują światło i pogarszają widoczność. Ten niepożądany efekt określa się mianem zamglenia przedniej szyby.

W 1993 roku Instytut Badań Dróg i Ruchu Ulicznego, niezależny organ szwedzkiego rządu, przeprowadził badania, które określiły w jaki sposób zmienia się odległość do wykrycia przeszkody na drodze w zależności od stanu szyby przedniej i ostrości widoczności kierowcy. Badania potwierdziły zależność pomiędzy zużyciem szyby przedniej a zwiększonym czasem reakcji kierowcy. Podczas wymijania pojazdu w czasie jazdy w ciemności, kierowca patrzący przez silnie zużytą szybę może mieć o 15 proc. mniejszą odległość wykrycia w porównaniu do kierowcy patrzącego przez nową szybę. Połączenie silnie zużytej szyby przedniej z osłabioną widocznością oznacza, że kierowca traci około 25 proc. odległości wykrycia (odległość 20 metrów). Co najbardziej niepokoi - uważa się, że 5 proc. wszystkich pojazdów na drogach posiada silnie zużyte przednie szyby.

Powinniśmy wiedzieć, że zużyta przednia szyba redukuje widoczność oraz wydłuża drogę hamowania. Podczas nocnej jazdy zarysowania szkła rozpraszają światła zbliżających się pojazdów, oślepiając kierowcę i utrudniając zauważenie na czas przeszkód lub niechronionych użytkowników drogi.

Oto kilka podstawowych kwestii związanych z jakością, do których należy się zastosować podczas wymiany szyby:

nowa szyba musi być wyprodukowana przez producenta oryginalnego wyposażenia,
przy wymianie szyby musi być użyty odpowiedni rodzaj kleju poliuretanowego, zalecany dla danego modelu samochodu,
należy przestrzegać zaleceń dotyczących czasu, po którym można bezpiecznie jeździć samochodem,
należy montować szyby w wyspecjalizowanych serwisach zajmujących się montażem szyb samochodowych (najlepiej posiadających autoryzację producenta szyb samochodowych) lub ASO.

źródło: Pilkington Automotive

Dominika - 2005-08-16, 15:01

A jak to się ma do przyciemnianych szyb? Wiem, że są jakieś testy na odpowiedni poziom przyciemnienia.
Robo - 2005-08-17, 00:12

Dominika napisał/a:
A jak to się ma do przyciemnianych szyb? Wiem, że są jakieś testy na odpowiedni poziom przyciemnienia.

Zapewne efekt jeszcze bardziej będzie odczuwalny (raz, że zmęczenie materiału w tym wypadku szyby, która to przez lata straciła swoje pewne właściwości wynikające z eksploatacji a drugie to folia sama w sobie ogranicza widoczność) chociaż nikt raczej nie okleja szyby czołowej. Boczne szyby w przednich drzwiach owszem oklejane są przez właścicieli ale czołowa nie spotkałem się przynajmniej. Policja ostatnio wyczuliła się bardzo na przyciemnione szyby. Swego czasu czytałem nawet gdzieś, że otrzymali ileś sztuk przyrządów, które badają przepuszczalność światła. Jeśli pojazd wyposażony jest w lusterka zewnętrzne to z tyłu występuje całkowita dowolność natomiast przepuszczalność przednich bocznych szyb ma wynosić 70% a przedniej 75%.

Pozdrawiam. :)


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group